fredag 26 februari 2016

Mycket goda nyheter



Inledning
Först och främst vill jag vill tacka alla ni som hört av er till mig. Nej, jag är inte död. Och ja, jag lever i allra högsta grad ;-)

Aktiviteten här på bloggen har varit låg under en tid och det beror på ett antal faktorer. Men nu kan jag med glädje meddela att jag har fått anställning på Aktiespararna som deras nya analytiker. Tanken är att jag kör deltid under våren medan jag avslutar mina universitetsstudier (jag har bara uppsatsen och metod-kursen kvar), för att sedan skala upp till heltid från och med juni.

Framöver kommer ni alltså kunna följa mina analyser och krönikor i Nordens största aktie- och fondmagasin Aktiespararen och på Aktiespararna.se. Nya kanaler öppnas även upp, däribland Poddar och Webb-tv. Verktygen ger mig nya möjligheter och jag ser verkligen fram emot "omni"-kanal kommunikation. Räckvidden för mina analyser får även raketbränsle med +120 000 (Orvesto Konsument 2014:3) läsare av tidningen Aktiespararen och eventuellt i Svenska Dagbladet. Analysen av Gyldendal skrev jag exempelvis i samarbete med Aktiespararna i somras och texten publicerades i september-utgåvan av Aktiespararen.

Min ambition är fortfarande att investera med sunt förnuft i sunda företag till sunda värderingar. Namnet "Sunda investeringar" kommer såldes gälla även fortsättningsvis. Twitter-kanalen @Sundainvest kommer även löpa parallellt.

Min första krönika publiceras redan imorgon, lördagen den 27 februari kl 8.00 på Aktiespararna.se. Därefter kommer en ny krönika publiceras på tisdagen den 1 mars på eftermiddagen.

Om mig
Jag som har skrivit Sundainvest-bloggen heter Christoffer Ahnemark och är numera 22 år gammal. Jag startade den här bloggen under mitt sista år på gymnasiet när jag var 18-19 år, vilket är cirka 4 år sedan. Tiden har verkligen flugit fram. Sedan bloggen startades har jag studerat företagsekonomi på Stockholms Universitet och varit en del av Handelsbankens management trainee-program kallat "Studentprogrammet" under 2,5 år.

Jag började med aktier när jag var ungefär 14 år gammal. Under årens lopp har jag fått erfara både upp- och nedgångar, eufori och krascher. Erfarenheterna har varit lärorika. Därutöver har jag medverkat på kanske 10-15 svenska bolagsstämmor och 1 utländsk bolagsstämma.

Den exponentiella lärokurvan tog emellertid fart först när jag gick med i Aktiespararna, blott 16 år gammal. Informationen och kunskapen som jag har erhållit från föreningen har varit ovärderlig.

Genom Aktiespararna har jag kommit i kontakt med flera företagsledare och fått exklusiva möjligheter att träffa bolag som BTS, Kambi, Scania, Investor, Industrivärden, mfl. Dessa erfarenheter har berikat mig som investerare och givit mig kritisk vägledning i formuleringen av mina investeringsteser.

Föreningen Aktiespararna är helt unik i dess slag och tillvaratar småsparares och minoritetsaktieägares intressen på den stundtals stormiga kapitalmarknaden.

När det blåste som mest under ägarstriden i Sveriges BostadsrättsCentrum (SBC) var det tryggt att ha Aktiespararna vid min sida.

Att få möjligheten att få arbeta på denna förening är som att få en dröm att gå i uppfyllelse. Som ni säkert märkt här på bloggen är jag lite av en idealist och gör ingenting jag inte tror helhjärtat på.

För mig är det självklart att vara med Aktiespararna och om du inte redan är medlem, gå med här: http://www.aktiespararna.se/bli-medlem/bli-medlem-formular.

Ett 12-mån medlemskap kostar 595 kr och då ingår tidningen i avgiften, tillträde till en uppsjö aktieevent på lokal- och regional-nivå och mycket mer. Tillsammans står vi starka och om vi vill ha en fungerande aktiemarknad är det en självklarhet att gå med. Helt enkelt en sund investering.

Min förhoppning är att ni även i framtiden kommenterar mina texter och vill diskutera med mig. Ni är alltid välkomna att maila mig på Christoffer.Ahnemark@aktiespararna.se. Om ni ser mig på något aktieevent eller bolagsstämma, kom gärna fram och prata med mig. Att tala är silver, men att lyssna är guld. Det är något jag har lärt mig under åren.

Så här ser jag ut i verkligheten. Ni hade kanske förväntat er något annat? ;-)



27 kommentarer:

  1. Grattis och stort lycka till!

    Strindberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Strindberg!

      // Sunda investeringar

      Radera
  2. Wow! Hade ingen aning om att du var så ung i hatten.. så som du skriver tror man att du är närmare medelåldern än 20 år. Inge illa menat, utan en komplimang. Fascinerande.

    Är jätteglad för din skull och för föreningen (medlem sedan 87). Stort lycka till på din nya resa!

    Allt gott,

    Kenneth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kenneth! Kul att jag kan positivt överraska ;)

      Bästa hälsningar,
      Sunda

      Radera
  3. Grattis! Inte ett dåligt första jobb alls! Många skulle drömma om det!

    Så.. jag har redan sagt grattis, men grattis igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord Daniel. Jag ska göra mitt yttersta för att generera värde för alla medlemmar :-)

      // Christoffer

      Radera
  4. Oj, du ser inte så tokig ut heller. Verkar dessutom vettig ;)

    Grattis!

    // Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du singel förresten? ;)

      //Jenny

      Radera
    2. Haha. Tack för komplimangen! Som svar på din fråga; med plugg på 100% och jobb på 50% blir kärleken naturligt -50% för att få ihop tillvaron. Och ja, jag är singel :-)

      // Christoffer

      Radera
  5. Svar
    1. Tack H, framtiden känns onekligen ljus!

      // Sundainvest

      Radera
  6. ja jäklar!

    Det var inte dåligt. Har skrivit uppskattande om dina analyser. Fast nu gäller det att knyta ihop säcken med lite erfarenhet oxå. Detta att dra rätt slutsatser, och analysera rätt bolag.


    Visste inte att det fanns en bra raggningsfaktor i att skriva analyser.


    Mvh


    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,

      Tack för din kommentar och alla dina kommentarer historiskt. Nu kommer inläggsfrekvensen öka ordentligt, förhoppningsvis med bibehållen eller till och med ökad kvalitet. Kommunikationen kommer bara ske genom en annan kanal.

      Haha, det är nog en sanning med modifikation. Damerna som jag har varit i kontakt med har inte varit särskilt intresserade av varken fritt kassaflöde eller trading ;-) Men å andra sidan verkar intresset öka hos fler och fler, vilket är mycket glädjande!

      // Christoffer

      Radera
  7. Skriver även "Grattis" här på bloggen=)

    Önskar dig all lycka och vet att aktiespararna blivit ett huvud klokare nu!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Sofokles!

      Om du vill kanske vi framöver kan filosofera över en lunch i centrala Stockholm ;-)

      //Christoffer

      Radera
    2. Det låter ej fel. Jag brukar besöka vår kära hufvudstad 2-4ggr/år och då bör vi se till att dinera =)

      /Sofokles

      Radera
  8. Grattis! Kul för Aktespararna också. Jag tror du kommer bredda perspektiven på ett utmärkt sett där.

    SvaraRadera
  9. Grattis! Kul för Aktespararna också. Jag tror du kommer bredda perspektiven på ett utmärkt sett där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gottodix!

      Jag har alltid gillat dina insiktsfulla inlägg, särskilt inom makroområdet. Hoppas du fortsätter att blogga :-)

      //Sunda

      Radera
  10. Grattis, Christoffer! Dina inlägg på bloggen har varit oerhört initierade, mogna och kloka. Dessutom har jag lärt mig om och blivit introducerad till bolag lite utanför "the beaten track". Och som riskminimerare gillar jag verkligen din approach att försöka hitta Sunda Investeringar (där balansräkningen bl a är viktig). Lycka till på ditt nya jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Riskminimeraren!

      Det glädjer mig att du har uppskattat innehållet på bloggen! Jag försöker alltid att gå min egna väg, "konsensus"-bets är inte riktigt min melodi som du säkert har märkt :-)

      Att hela tiden skydda nedsidan är numera viktigare än någonsin tidigare. Trots läget i ekonomin är det försvinnande få som faktiskt implementerar kapitalbevarande-strategier eller granskar finansieringsmixen; jag ska försöka lyfta frågan!

      Bästa hälsningar,

      Christoffer

      Radera
  11. Ett stort och välförtjänt grattis kan vara på sin plats! :) Bra jobbat, riktigt roligt att det resulterade i ett jobb! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Jonas! :-) Nu ska jag granska storfinansen ;-)

      //Christoffer

      Radera
  12. Kul!
    Jag har alltid följt din blogg med stort intresse. Mitt kommenterande har dock varit rätt sparsamt men tro mig när jag säger att det har varit/är roligt att läsa dina inlägg. Din sida är bokmärkt med RSS ;)
    Dessutom vill jag välkomna dig. Förvisso är jag inte anställd som analytiker men jag är med i den kår av bolagsbevakare som går på bolagens stämmor. Därför tror jag att vi kommer ses mer än en gång vilket kommer bli väldigt trevligt. Vi kommer säkert jobba ihop tidvis.
    Vidare trodde jag också att du var en gammal räv som var betydligt äldre än vad jag är, men det visade sig att du var något år yngre (och betydligt kunnigare). Välförtjänt och ett stort steg framåt i karriären.

    Grattis!

    / Simon

    SvaraRadera
  13. Tack för dina fina ord Simon!

    Kul att du uppskattat innehållet här på bloggen :-) Bolagsbevakarna är riktigt duktiga och förhoppningsvis ses vi framöver!

    Bästa hälsningar,
    Christoffer

    SvaraRadera